Trening na drążku. Jaki drążek wybrać? Drążek rozporowy czy drążek ścienny?

Trening na drążku. Jaki drążek wybrać? Drążek rozporowy czy drążek ścienny?

Buduj silne i szerokie plecy z drążkiem. Trening siłowy na drążku do podciągania.

Jeden z fundamentalnych elementów siłowni każdego domatora. Uniwersalny przyrząd do ćwiczeń wszystkich górnych partii ciała – drążek do podciągania. Dzięki temu prostemu, ale jakże skutecznemu przyrządowi, twój Trening wejdzie na wyższy poziom. Wykorzystując jego prostotę, możesz wykonać właściwie tylko jedno zasadnicze ćwiczenie – podciąganie na drążku.

Dlaczego warto trenować na drążku do ćwiczeń?

Podciąganie na drążku to jedno z podstawowych ćwiczeń na wzmocnienie i rozbudowę pleców, wzmocnienie kręgosłupa, zwiększenie siły tricepsów. To jedno ćwiczenie, dzięki zastosowaniu wielu technik podciągana sprawia, że możesz ćwiczyć w różny sposób, ze zmienną intensywnością, koncentrując swój trening na wybranych mięśniach. Prosta zmiana chwytu sprawia, że twój trening z lekkiej rozgrzewki może zamienić się w katorżnicze wyzwanie. 

Jakie są rodzaje drążków do ćwiczeń?

Na rynku dostępne są różne rodzaje i modele drążków treningowych. Drążki do podciągania możemy podzielić zasadniczo na drążki z jednym uchwytem i wielouchwytowe. Istotnym elementem jest również sposób montażu sprzętu do podciągania. W sklepach sportowych online możemy kupić, każdy, zależnie od indywidualnych potrzeb.  Jeżeli trening chcemy wykonywać w mieszkaniu, bez wiercenia dziur na kołki w ścianie lub suficie, powinniśmy zastanowić się nad drążkiem mocowanym na futrynie.  W tym wypadku mamy 2 rozwiązania;

- drążek rozporowy
- drążek zawieszany na futrynę

Drążek rozporowy jest chyba każdemu znanym przyrządem. Utrzymuje się on na futrynie drzwiowej poprzez siłę rozporu. Drążek ten przypomina wyglądem prostą rurkę. Na rynku możemy spotkać się z drążkami o określonej szerokości np. drążek rozporowy 80cm dla futryn o szerokości 80cm. Istnieją również drążki regulowane. Regulowany drążek rozporowy można zamontować na różnych futrynach. Dla przykładu zwykły drążek rozporowy regulowany 60-105 cm możemy zamontować na futrynie o szerokości 60cm, 70cm, 80cm, oraz futrynie 90cm. Produkt ten sprawdzi się również idealnie w przejściach pomiędzy pomieszczeniami, które nie posiadają drzwi. Należy jednak w tym wypadku zwrócić szczególną uwagę na materiał wykonania ścian, pomiędzy którymi ma być zawieszony drążek.

Drążek rozporowy

Drążek na futrynę typu Iron Gym, to produkt, który przywędrował do Europy z USA. Obecnie na rynku, możemy kupić wiele zamienników oryginału, w cenach dużo korzystniejszych. Ten typ drążka wystarczy założyć na futrynę (drążek klinuje się w futrynie). Pamiętać należy, że ten typ drążka najlepiej będzie sprawdzał się w futrynach, przynajmniej nieznacznie wykraczających szerokością poza ścianę. Tego typu drążki, to już wielofunkcyjny sprzęt do podciągania. Drążki na futrynę Iron Gym posiadają najczęściej wiele uchwytów, dzięki którym będziemy mogli wykonywać podciąganie stosując różne szerokości nachwytów i podchwytów.  Zarówno drążki rozporowe oraz drążki zawieszane na futrynę drzwiową mają jedną dużą zaletę. Nie musimy wiercić żadnych dziur w ścianie. Niestety jest też jeden minus. Ćwiczenie na takim sprzęcie sprawia, że możesz poczuć się niezbyt pewnie. Sprzęt nie gwarantuje dużej stabilności.

Drążki profesjonalne i semi-profesjonalne to urządzenia montowane do ściany i sufitu za pomocą kołków i wkrętów. Jeżeli nie przeraża Cię wiercenie dziur w ścianie, to taki wybór jest dużo lepszym rozwiązaniem. Tutaj w zasadzie możemy podzielić sprzęt na;

- drążki sufitowe
- drążki ścienne

Drążek do sufitu

To już bardziej zaawansowany sprzęt do treningu mięśni pleców. Zarówno drążek sufitowy jak i drążek ścienny jest dużo bardziej stabilny i z reguły lepiej wykonany sprzęt niż drążki na futrynę. Mnogość uchwytów i rozstawów sprawia, że trening z takim sprzętem to już naprawdę niezła zabawa. Dobierając taki drążek nie musisz martwić się, że ćwiczenie na tym sprzęcie będzie niebezpieczne. Producenci stosując grube stalowe rurki i spawając najważniejsze części zestawów dają gwarancję satysfakcji. Dla przykładu, drążki marki Magnus Power mają aż 7 lat gwarancji. Ten sprzęt jest po prostu niezniszczalny. Należy tylko prawidłowo zamontować go do ściany lub sufitu. Jeżeli masz sufit na wysokości 240 – 260cm, to zamontowanie drążka sufitowego może okazać się świetnym rozwiązaniem. Dzięki takiemu montażowi możesz zaoszczędzić dużo miejsca w swojej domowej siłowni. Ponadto, taki drążek może służyć również za uchwyt do worka bokserskiego. Jeżeli twój sufit jest dużo wyższy, poleciłbym jednak wybranie drążka ściennego.

Jaki drążek wybrać?

Na to pytanie musisz odpowiedzieć sobie sam. Wybierając drążek, zwróć szczególną uwagę, poza omówionymi powyżej walorami, na jakość wykonania. Sprawdź jak wyglądają spawy na rurkach, czy kołki są wystarczająco duże i czy drążek ma antypoślizgowe uchwyty.