Wszystko co musisz wiedzieć przed wyborem rowerka treningowego.

Wszystko co musisz wiedzieć przed wyborem rowerka treningowego.

         Rodzaje rowerów treningowych i ich podstawowe parametry

Rowerek treningowy to popularne urządzenie, na którym ćwiczyć mogą osoby w każdym wieku. Świetnie sprawdzi się on zarówno do treningu cardio, jak i podczas rehabilitacji, a to dzięki temu, że w niewielkim stopniu obciąża stawy. Rowerek stacjonarny wymusza pracę mięśni pośladów, ud oraz łydek i w nieco mniejszym stopniu ramion, grzbietu, klatki piersiowej oraz brzucha, przez co pozwala na wymodelowanie sylwetki, zrzucenie zbędnych kilogramów i poprawę wydolności organizmu. Trening na nim świetnie wpływa także na układ oddechowy i krążenia.

Podział rowerów treningowych pod kątem zastosowanego mechanizmu oporu

·         Mechaniczne – rozwiązanie najtańsze i najprostsze. Regulacja oporu odbywa się tu płynnie lub stopniowo przez fizyczne zwiększanie tarcia koła roweru. Główną zaletą takiego urządzenia jest prostota działania, wadą – głośna praca

·         Magnetyczne – opór reguluje się tu przy pomocy hamulca magnetycznego. Do ich zalet zaliczyć można dokładność oraz rozpiętość ustawień i cichą pracę. Wadą jest natomiast wysoka cena

·          Elektromagnetyczne – siłę oporu ustawia się tu elektronicznie przy pomocy mikroprocesora. Może być ona regulowana automatyczne, na przykład w zależności od stopnia obciążenia serca i zmęczenia. Urządzenia tego typu posiadają szereg dodatkowych funkcji i pracują bardzo cicho, lecz są drogie i trudne w naprawie.

Podział rowerów treningowych pod kątem zajmowanej w trakcie ćwiczeń pozycji

·         Pionowe – trening wykonuje się tu w pozycji wyprostowanej lub lekko pochylonej do przodu, co odpowiada jeździe na rowerze miejskim lub trekkingowym. Ćwiczeń na nim nie zaleca się osobom mającym problemy z kręgosłupem (obciążają plecy); świetnie sprawdzą się natomiast u tych, które mają problemy z układem krążenia

·         Poziome – tutaj ćwiczenia wykonywane są w pozycji leżącej – siedzenie ma oparcie, pedały są natomiast wysunięte maksymalnie do przodu Tego typu trening nie obciąża kręgosłupa i pozwala na lepsze uaktywnienie mięśni brzucha. Świetnie sprawdzi się u osób otyłych, mających problemy z kręgosłupem oraz wykonujących „siedzące zawody”

·         Spinningowe – przeznaczone do intensywnego treningu w pozycji mocno pochylonej, identycznej jak w przypadku rowerów wyczynowych. Przeniesienie napędu korbowodu na koło zamachowe odbywa się tu przy pomocy łańcucha

 

Podstawowe parametry rowerów treningowych

·         Zakres stopni obciążenia – decyduje on o sile, jakiej musimy używać w trakcie ćwiczeń; im jest on większy, tym lepiej. Regulacja obciążenia może się tu odbywać skokowo, płynnie lub przy pomocy gotowych lub samodzielnie skomponowanych programów

·         Zakres regulacji wysokości siodełka – od tego parametru uzależniony jest komfort naszych ćwiczeń. W momencie, gdy pedał jest na dole, noga powinna być wyprostowana w kolanie

·         Masa koła zamachowego – przeważnie waha się ona między 4 a 20 kilogramów. Im jest ona większa, tym ćwiczenie przebiega płynniej i bardziej stabilnie, lecz rozpoczęcie jazdy wymaga nieco więcej wysiłku. Najlepiej gdyby wynosiła ona pomiędzy 7 a 12 kilogramów

·         Maksymalna waha osoby ćwiczącej – w większości modeli jest to około 150 – 160 kilogramów


Już teraz wiesz Jaki rower trenigowy wybrać. ;)