Wszystko co musisz wiedzieć o wioślarzach treningowych!

         Wioślarz – co warto wiedzieć na temat tego urządzenia?

Wioślarz to popularne urządzenie do ćwiczeń, które spotkać można na niemalże każdej siłowni. Jego nazwa wywodzi się od imitowanych przez niego ruchów łudząco przypominających te, jakie wykonuje się podczas wiosłowania. Trening na tego typu sprzęcie ma charakter ogólnorozwojowy i wykonywać można go zarówno w ramach ćwiczeń wzmacniająco – wytrzymałościowych, jak i typu cardio.

Zalety treningu na wioślarzu

·         Angażuje wiele grup mięśni – zarówno ramion, pleców i grzbietu, jak i brzucha, bioder oraz nóg

·         Poprawia kondycję psychofizyczną organizmu, a ćwiczyć mogą na nim osoby w każdym wieku

·         Wykonywane na nim ćwiczenia doskonale wysmuklają sylwetkę i pomagają spalić więcej kalorii niż na przykład podczas biegania

·         Wpływa na poprawę wydolności serca oraz pracę układu oddechowego i krwionośnego

·         Nie obciąża stawów i w znacznie mniejszym stopniu niż bieżnia czy rowerek przyczynia się do powstawania kontuzji

·         Zajmuje niewiele miejsca, dzięki czemu z powodzeniem ćwiczyć można na nim również w domowym zaciszu (najlepszym rozwiązaniem będzie wówczas zaopatrzenie się w model, który może być przechowywany w pozycji pionowej)

Budowa wioślarza

Każde urządzenie tego typu składa się z:

·         Korpusu z wiosłami

·         Siodełka przesuwającego się do przodu i tyłu po prowadnicy (najlepiej, by było umieszczone na łożysku kulkowym)

·         Systemu napędu i oporu

Często spotkać można się z modelami wyposażonymi w komputer i monitor, na których wyświetlają się wszystkie kluczowe parametry, co znacząco ułatwia trening.

System napędu i oporu

Biorąc pod uwagę ostatni z wymienionych powyżej parametrów, wyróżnić można następujące modele wioślarzy:

·         Magnetyczne lub elektromagnetyczne – koło zamachowe i system oporu są tu wbudowane. Wyróżnia się modele regulowane pokrętłem oraz komputerowo

·         Hydrauliczne – za wytwarzanie oporu odpowiedzialne są tu znajdujące się w wiosłach tłoki hydrauliczne

·         Z powietrznym lub magnetyczno – powietrznym systemem oporu – przenoszony jest on tu przez łańcuch z kołem zamachowym

·         Wodne – za wytwarzanie oporu odpowiadają tutaj zbiorniki wodne zlokalizowane w specjalnie skonstruowanych wiosłach

Wioślarz mechaniczny czy magnetyczny?

Na rynku dostępne są dwa główne rodzaje wioślarzy – mechaniczne oraz magnetyczne. W większości przypadków poleca się ich drugą wersję stanowiącą unowocześniony model pierwszej. Ćwiczenia na magnetycznym wioślarzu wykonuje się łatwiej, jego konstrukcja jest bardziej wytrzymała, urządzenie ciszej pracuje, a ryzyko kondycji jest mniejsze.

Kupując to urządzenie, pod uwagę wziąć powinniśmy nasz wzrost oraz wagę, a także parametry takie, jak solidne profile, regulator obrotu, stabilne i wygodne siedzisko oraz elementy zabezpieczające takie, jak antypoślizgowe podpory stóp.

Prawidłowy sposób ćwiczenia na wioślarzu

1.       Chwyt – faza statyczna polegająca na przyjęciu właściwej pozycji początkowej. Siadamy na siodełku z ugiętymi nogami tak, by znajdować się możliwie jak najbliżej koła zamachowego. Ramiona powinny być całkiem wyprostowane, nadgarstki znajdować się w jednej linii z przedramionami, a piszczele – prostopadle do ziemi. Pochylamy tułów lekko do przodu, ale nie za mocno, by w czasie przyciągania nie obciążyć kręgosłupa.

2.       Przyciąganie – zaczynamy prostować obie nogi, w konsekwencji czego siodełko zacznie odjeżdżać w tył. W czasie odpychania nogami ramiona powinny pozostawać luźne i wyprostowane. Dopiero gdy uchwyt znajdzie się nad kolanami, możemy włączyć ręce do ruchu.

3.       Odchylenie – gdy nogi będą wyprostowane, przyciągamy uchwyt do brzucha, lekko się odchylając. Ramiona powinny się wówczas znajdować równolegle do podłoża.

4.       Powrót – wracamy do pozycji wyjściowej lekko się pochylając, pozwalając rękom oddalić się, a gdy uchwyt znajdzie się pod kolanami, uginamy lekko nogi, zbliżając się do koła zamachowego.

Wybierz swój wioślarz treningowy.