Jaką piłkę do ćwiczeń wybrać? Kupujemy piłkę treningową Fitness - rehabilitacyjną.

Jaką piłkę do ćwiczeń wybrać? Kupujemy piłkę treningową Fitness - rehabilitacyjną.

         Czym kierować się przy wyborze piłki gimnastycznej?

Piłka gimnastyczna to popularny przyrząd treningowy, który wykorzystać można do ćwiczeń zarówno rehabilitacyjnych i rozluźniających, jak i kondycyjnych czy wzmacniających. Poszczególne modele różnią się od siebie materiałem z jakiego zostały wykonane, rozmiarem oraz fakturą. Co warto wziąć pod uwagę kupując taką piłkę?

Rodzaje piłek gimnastycznych

·         Klasyczna – wykonana z gumy PCV o właściwościach antypoślizgowych. Sprawdzi się zarówno w czasie rehabilitacji, jak i zajęć fitness. Jej średnica waha się od 56 do 75 centymetrów. O jakości takiej piłki świadczy grubość gumy – im jest ona większa, tym bardziej wytrzymała

·         ABS – od opisanej powyżej różni ją materiał, z jakiego została wykonana. Pianka ABS jest o wiele bardziej wytrzymała na przebicie, dzięki czemu nawet jeżeli pęknie, nie rozerwie się, lecz powietrze będzie z niej powoli uchodzić

·         W wersji mini – ma średnicę od 16 do 26 centymetrów i może być wykorzystywana zarówno w czasie rehabilitacji, jak i ćwiczeń ogólnorozwojowych. Trening z jej pomocą polega na opieraniu się na niej w czasie ćwiczeń w podporze lub trzymaniu w zgięciach nóg

·         Z wypustkami – przypominają kolce i mogą pokrywać całą powierzchnię piłki lub tylko jej część i być rozmieszczone gęściej lub rzadziej. Jako że wypustki masują ciało w czasie ćwiczeń, taką piłkę najczęściej stosuje się podczas zajęć korekcyjnych oraz rozluźniających, jak joga czy pilates

·         Tak zwana fasolka – charakteryzuje się podłużnym, owalnym kształtem i najczęściej ma wymiary 45 na 90 centymetrów. Wykorzystuje się ją w czasie zajęć korekcyjnych i rehabilitacyjnych

·         Z uchwytami – przeznaczona dla dzieci, do zabawy

Dobieramy rozmiar piłki gimnastycznej

Warto zdawać sobie sprawę z faktu, że odpowiedni dobór rozmiaru piłki ma wpływ na technikę ćwiczeń. Jeśli będzie ona zbyt mała lub za duża, trening może nie być w pełni efektywny, a w najgorszym wypadku dojść może do kontuzji.

Piłkę gimnastyczną dopasowywać powinno się do naszego wzrostu:

·         150 – 165 centymetrów – piłka o średnicy 55 centymetrów

·         166 – 175 centymetrów – piłka o średnicy 65 centymetrów

·         176 – 185 centymetrów – piłka o średnicy 75 centymetrów

·         Powyżej 185 centymetrów – piłka o średnicy 85 centymetrów

Oprócz tego, po napompowaniu piłki nie zapomnijmy sprawdzić, czy siedząc na niej kąt między udem a podudziem wynosi 90 stopni. Oprócz tego, kąt pomiędzy udami a tułowiem nie jest mniejszy niż wspominane 90 stopni.

Kluczowe parametry

Równie ważne, co rozmiar piłki gimnastycznej są:

·         Grubość materiału – im jest ona większa, tym piłka charakteryzuje się większą wytrzymałością

·         Maksymalne obciążenie – warto, by wynosiło ono przynajmniej 200 kilogramów

·         Cena – piłki wysokiej jakości kosztują nie mniej niż 25 – 35 złotych

Prawidłowe pompowanie piłki gimnastycznej

Pompując piłkę po raz pierwszy, nie należy wtłaczać do niej maksymalnej ilości powietrza – materiał nie zdąży wówczas nabrać elastyczności i większe będzie ryzyko jej pęknięcia podczas ćwiczeń. Najpierw napompujmy ją do 85-90% maksymalnej średnicy. Następnie odczekajmy co najmniej 12 godzin i dopompujmy piłkę do 95% objętości.

 Sprawdź bogatą ofertę piłek do ćwiczeń.