Mata Fitness, mata do jogi, mata do pilatesu, mata do ćwiczeń - różne rodzaje mat. Jaką matę wybrać? Czym się różnią?

Mata Fitness, mata do jogi, mata do pilatesu, mata do ćwiczeń - różne rodzaje mat. Jaką matę wybrać? Czym się różnią?

Wybór maty do ćwiczeń fitness, jogi i aerobiku. Jaką matę kupić?

Mata to nieodłączny element treningu fitness czy zajęć takich, jak joga lub pilates. Ćwicząc na śliskiej podłodze czy dywanie narazić możemy się bowiem na kontuzję lub spowodować bolesne oparcia. Poniżej kilka przydatnych porad, które ułatwią wybór tego akcesorium.

Rodzaje mat do ćwiczeń

·         Treningowe – chronią przed kontaktem z zimną, śliską podłogą, zabezpieczają przed powstawaniem otarć i gwarantują optymalny komfort termiczny. Poszczególne modele mogą się różnić od siebie między innymi długością oraz grubością. Do ich produkcji najczęściej stosuje się specjalną neoprenową piankę

·         Ochronne – wykorzystywane do stabilizacji sprzętu sportowego, na przykład rowerków stacjonarnych czy orbitreków. Mają działanie antypoślizgowe, chronią podłogę przed zarysowaniami i tłumią dźwięki

·         Gimnastyczne – wykorzystywane w szkołach, a także podczas ćwiczeń korekcyjnych i akrobatycznych oraz rehabilitacji

·         Tatami – tradycyjne maty japońskie produkowane z wytrzymałych tworzyw sztucznych. Wykorzystywane w czasie treningów karate, judo, jiu-jitsu i innych wschodnich sztuk walki

·         Do jogi – głównym kryterium podziału jest tutaj grubość.
Cienkie maty (poniżej 4 milimetrów), świetne sprawdzą się do praktykowania pozycji stojących, jako że większy kontakt stóp z podłożem pozwala na zachowanie stabilności.
Grube modele (powyżej 4 milimetrów) gwarantują lepszą amortyzację, co jest ważne szczególne wówczas, gdy praktykujemy dynamiczne ćwiczenia takie, jak na przykład Astanga joga. Dzięki temu, że zapewniają większą izolację od podłoża, w czasie ćwiczeń relaksacyjnych podczas których przez długi czas przebywamy w pozycji leżącej, jest nam cieplej. Zaopatrzyć powinny się w nie w szczególności osoby szczupłe, z wrażliwymi kostkami i nogami

Co wziąć pod uwagę wybierając matę do ćwiczeń?

·         Grubość, która najczęściej waha się od 5 do 6 milimetrów. Cienkie maty najlepiej sprawdzą się do ćwiczeń relaksacyjnych, grube – w czasie intensywnych treningów fitness i takich, które wymagają większej amortyzacji

·         Długość – najczęściej spotkać można się z matami o wymiarach 50 x 120 centymetrów oraz 50 x 180 centymetrów. Dobierając ją, upewnijmy się, że podczas ćwiczeń nasze ciało będzie leżało na niej w całości

·         Materiał – powinien być wytrzymały i łatwy w czyszczeniu. Jako że maty łatwo się brudzą, najlepiej zaopatrzyć się w jej gładką wersję (w chropowatościach może gromadzić się brud)

·         Elastyczność – przed zakupem sprawdźmy, czy mata się roluje. Ułatwi to jej przechowywanie i transport

·         Cena – chcąc mieć pewność, że mata posłuży nam przez długi czas, warto wydać na nią nieco więcej. Solidny produkt od wiodącego producenta kupimy już za około 49 złotych.

Zobacz naszą ofertę: Maty do ćwiczeń