Trening w domu. Sprzęt do domowej siłowni. Jaki sprzęt wybrać?

Trening w domu. Sprzęt do domowej siłowni. Jaki sprzęt wybrać?

Budujemy domową siłownię. Jaki sprzęt kupić?

Jeżeli nie mamy czasu na regularne wizyty w klubie fitness, przestrzeń do ćwiczeń możemy stworzyć we własnym domu. O jakich kwestiach należy tutaj pamiętać i w jakiego rodzaju urządzenia powinniśmy się zaopatrzyć aranżując własną siłownię?

Budżet i miejsce

Zanim przejdziemy do kompletowania sprzętu, zastanówmy się ile jesteśmy w stanie wydać na ten cel. Wbrew pozorom, na urządzenia umożliwiające wykonanie kompleksowego treningu wystarczy nam na początek nawet 500 złotych. Z czasem możemy stopniowo dokupować niezbędne akcesoria.

Co do przestrzeni, w której znajdować będzie się nasza siłownia, to najlepiej gdybyśmy dysponowali osobnym pomieszczeniem do tego celu. Nie musi być ono duże – w zupełności wystarczająca będzie przestrzeń o wymiarach 2,5 na 3 metry. Salę treningową zaaranżować możemy także w piwnicy, garażu czy na strychu. Gdy ma się ona znajdować w pomieszczeniu typu sypialnia czy salon, koniecznie zaopatrzmy się w matę ochronną, która zabezpieczy podłogę przed uszkodzeniami i zredukuje hałas.

Bardzo ważną kwestią jest także odpowiednia wentylacja pomieszczenia, w którym będziemy ćwiczyć. Warto również, by w razie nagłego wypadku w trakcie treningu była możliwość szybkiego powiadomienia domowników tak, by mogli oni udzielić nam niezbędnej pomocy.

Niezbędny sprzęt

·         Ławeczka, która posiadać powinna:

-skos ujemny, czyli oparcie ustawione niżej niż nasze pośladki. Ma to kluczowe znaczenie u osób, którym zależy na podkreśleniu dolnej krawędzi klatki piersiowej

-regulowany kąt oparcia – istotne dla wszystkich, którzy chcą, by ich klatka rozwijała się proporcjonalnie

-regulowany kąt siedzenia – istotne wówczas, gdy w czasie ćwiczenia oparcie znajduje się pod skosem dodatnim

-modlitewnik – doskonale sprawdza się podczas ćwiczeń na bicepsy

-dźwignia do ćwiczenia mięśni nóg – sprawdzi się zarówno w pierwszej fazie ćwiczeń, jak i wówczas, gdy jesteśmy po kontuzji i używamy małych ciężarów

-boczne rozpiętki

-możliwość ćwiczenia barków

W ofercie sportowych sklepów internetowych możemy znaleźć dosyć tanie rozwiazania, posiadające wszystkie wymienione wyżej parametry. Np. HMS LS7838 Ławka Treningowa Skośna pod Sztangę

·         Wyciąg – przymocowany do sufitu lub wolnostojący. Dzięki niemu możemy ćwiczyć efektywnie zarówno plecy, jak i biceps oraz triceps

·         Drążek do podciągania – umożliwia wykonywanie ćwiczeń na plecy, bicepsy oraz barki

·         Hantle – jeżeli nie dysponujemy sporymi funduszami i dużą przestrzenią, możemy zainwestować w ich regulowaną wersję. Inne rozwiązanie to kupno gryfu i stopniowe nabywanie talerzy

·         Sztanga – stanowi świetne uzupełnienie i urozmaicenie planu treningowego. Wyróżnia się dwa jej rodzaje – prosty oraz łamany. Pierwszy gwarantuje większy rozwój masy ramion, drugi w mniejszym stopniu obciąża nadgarstki

·         Skakanka – niedroga, praktycznie nie zajmuje miejsca, a doskonale sprawdza się jako urozmaicenie plan treningowego oraz sposób na szybkie spalenie kalorii

·         Mata wygłuszająca – zapobiega ślizganiu się po podłodze i chroni ją przed uszkodzeniami. Przy jej pomocy możemy wykonywać zarówno trening siłowy, jak i kardio czy ćwiczenia rozciągające